Link til offisielle NPT Review Conference

Link til FN - NPT Review Conference

"A world free of nuclear weapons would be a global public good of the highest order."
United Nations Secretary-General Ban Ki-moon in his address to the East-West Institute 24 October 2008

onsdag 5. mai 2010


Norge skuffer

Som dere kanskje har fått med dere holdt Gry Larsen Norges innlegg i går, og var ikke noe feire. Ganske illustrerende er mine notater under innlegget. Første halvdelen noterte jeg ingenting, så bestemte jeg meg for å få noe ned på blokken, og da endte jeg med å notere alt. Det var altså en ganske intetsigende strøm med ord.

For å ta det positive først. Etter linjene fra talen til Støre på Nobelinstituttet, og senere Skorpen i CD, nevnte hun at man kunne arbeide utenom FN, men i denne anledningen var det å ta avtalen om spaltbart materiale, FMCT, hun refererte til. Hun sa også at hun støttet norsk sivilsamfunn i at et mislykket utfall denne måneden vil undergrave NPTs kredibilitet.

Men for oss føltes det mer som et billig triks for å kjøpe vår gunst, det vi er opptatt av er at hun støtter våre krav til hva et vellykket utfall skal inneholde, og det var her hun skuffet. Ikke bare nevnte hun ikke en konvensjon (noe vi var forberedt på), men det var heller ingen hint om forbud, plan for å gå mot null eller lignende. I stedet ble formuleringen ”overall political objective of a world without nuclear weapons”. Jeg er usikker på om den formuleringen kan gjøres særlig vagere.

Dett ulne språket var gjennomgående. For eksempel skulle konferansen bli enig om ”a new forward-looking agenda”, i stedet for en ”action plan”, som kanskje høres ut som synonymer, men som faktisk forutsetter HANDLING (agenda kan gjøres muntlig). I forhold til Midt-Østen var formuleringen at vi ”should aim to move much closer to a nuclear weapons free zone in the Middle East”. Nøyaktig hva det innebærer er jeg litt usikker på. Jeg kunne fortsatt, men dere kan like gjerne lese innlegget her:http://www.reachingcriticalwill.org/legal/npt/revcon2010/statements/4May_Norway.pdfI

dag tidlig, da vi fikk snakke med henne, virket hun litt fornærmet over at vi kritiserte innlegget. Hun mente at det var jo bare ord vi var uenig i. Norge har jo de riktige intensjonene, lissom. Jeg er ikke diplomat, og vet at hun ikke er det heller, men så vidt jeg har forstått er det ord og formuleringer som er hovedredskapet i diplomatiet.

Men nå ser vi altså fremover. Skal nå på parlamentarikermøte der Marit Nybakk skal delta, mens de andre drar på ”US Commitment to Disarmament”. Får håpe det skjer noe spennende der..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar